Felieton kulinarny
Dobre i złe zestawienia pokarmowe
Autor:   Data: 27.05.2013
Żródło: http://kuchnia.o2.pl/felietony/dobre-i-zle-zestawienia-pokarmowe-o_1594

Coraz więcej ludzi skarży się na wzdęcia, zgagę, dolegliwości jelitowe. Łykamy garściami tabletki przeciwbólowe albo pijemy ziołowe herbatki na żołądek, a tak naprawdę sekret tkwi w prawidłowym zestawieniu pokarmów. Sprawdź, jakich potraw nie można łączyć i pomyśl nad zmianą swoich nawyków żywieniowych.

 

Złe zestawienia

 

Najczęstszym błędem żywieniowym jest łączenie produktów skrobiowych z białkowymi. Chleb z serem, mięso z ziemniakami, kurczak z ryżem, spaghetti z serem, kiełbasa z frytkami – to wszystko smakuje wyśmienicie, ale jednocześnie powoduje zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej. Połączenie białka i skrobi mocno obciąża żołądek i utrudnia proces trawienia. Kolejną ciężkostrawną kombinacją jest połączenie skrobia-kwas, czyli np.: chleb z pomidorem, spaghetti z sosem pomidorowym, frytki z ogórkiem, ziemniaki z kiszoną kapustą. Takie połączenie to gwarantowane wzdęcia i bóle brzucha. Kombinacja białko-cukier to zestawienie, które występuje na szczęście stosunkowo rzadko jednak jest bardzo niekorzystne i na pewno nie sprzyja trawieniu. Nie łączmy więc ryby z owocami, mięsa ze słodkimi sosami albo musem jabłkowym, a już na pewno nie jedzmy słodkiego deseru po białkowym posiłku. Inne złe kombinacje, które często pojawiają się na naszych talerzach to: skrobia-cukier (np. chleb z dżemem albo miodem, torty z kremem, chleb z rodzynkami), białko-kwas (np. kurczak z ananasem, ryż z sosem curry, kiełbasa z kiszoną kapustą), tłuszcz-cukier (np. orzechy ze słodkimi owocami, ser z marmoladą, chleb z nutellą).

 

Dobre zestawienia

 

Połączenie białka z tłuszczem jest bardzo korzystne i wręcz zalecane. Tłuszcz spowalnia trawienie, dzięki czemu białko może zostać dokładniej rozłożone. Kombinacja skrobia-tłuszcz ma także korzystny wpływ na trawienie, można więc spokojnie łączyć chleb z masłem, spaghetti z sosem maślanym, ziemniaki z sosem na bazie oleju. Łącząc kwas z tłuszczem lub kwas z cukrem możemy być pewni, że nie poczujemy się ciężko. Takie kombinacje pokarmów nie obciążają żołądka, a procesy trawienne przebiegać będą naturalnie i bezproblemowo. Zatem dobrze strawi nam się jogurt z miodem lub słodkimi owocami, sos słodko-kwaśny, ser z pomidorem czy ryba z sokiem pomidorowym.

Źródło: "Co z czym? Prawidłowe Łączenie pokarmów", Jan i Inge Dries, ABA 2011 rok