Przepis kulinarny
Kawa Kujawianka Autor: gajka   Data: 15.02.2006
Żródło: http://kuchnia.o2.pl/przepisy/obiekt_int.php?id_p=9291
Porcje: Koszt: Trudność: Czas: Kaloryczność:
? ? zł średni 5 min. 12 kcal w kubku

Składniki:

paczka kawy wg przepisu

Jak przyrządzić?

5-litrowy garnek, w nim 4 l wody zagotować, wsypać odpowiednią ilość kawy, przykryć pokrywką.

Uwagi:

Kawa ta składa się z żyta, które zawiera wit. B, A, E oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Poprawiają pamięć i wprowadzają w dobry nastrój. Żyto pobudza perystaltykę jelit, co zapobiega zaparciom. Wzmacna serce i chroni naczynia przed miażdżycą, łagodzi też kaszel. Jęczmień obfituje w cenne wit. i białka, które łagodzą stany zapalne przewodu pokarmowego, napary z tego ziarna pomagają zwalczyć infekcje dróg oddechowych. Cykoria działa jak lek. Uspokaja nerwy, tonizuje pracę serca i układu krążenia, pomaga przy kamicy nerkowej i żółciowej oraz chorobach wątroby. Ma też selen, który poprawia odporność. Burak: pomaga w utzymaniu ciśnienia w normie, utracie zbędnych kilogramów. Łagodzi zaparcia i niektóre choroby jelit, wątroby i żołądka. Zbożówka sprzyja małym dzieciom i ludziom w podeszłym wieku. Można ją pić rano i wieczorem. Mogą ją pić ci, co cierpią na bezsenność, mają wrażliwy żołądek, nadkwasotę, chorą wątrobę, owrzodzenia przewodu pokarmowego. Poprawia metabolizm i ma mało kalorii. W 100 g parzonej kawy zbożowej jest tylko 5 kcal, a w kubku 12. Nie mogą jej pić chorzy na celiakię.

Czas przygotowania:

Zaparzamy pod przykryciem.

« Powrót