Przepisy kulinarne Gotujemy z o2.pl

Wielkanoc. Jedz ryby, ale uważaj na…

25.03.2013

Wielkanoc. Jedz ryby, ale uważaj na… Dorsz, łosoś, makrela… to najpopularniejsze ryby na naszych wielkanocnych stołach. Tuńczyka lubimy dodawać do sałatek, a śledzik najlepszy jest pod wódeczkę. Warto jeść ryby, bo zawierają witaminę A, witaminy z grupy B, jod i potas. Są źródłem białka i kwasów tłuszczowych, pozytywnie wpływają na skórę i zmniejszają ryzyko nowotworów. Ryby są zdrowe, ale...
  • Ryby mogą zawierać dioksyny – czyli substancje szkodliwe pochodzące ze skażonej wody i środowiska. Kupujmy ryby tylko w sprawdzonych punktach.

     

  • Najzdrowsze są ryby pieczone, smażenie na głębokim tłuszczu zwiększa stężenie rtęci w rybach. Większość dorosłych osób nie ma problemu z usunięciem jej z organizmu, natomiast kobiety w ciąży, matki karmiące i małe dzieci powinny ograniczyć jej spożywanie.

     

  • Zjedzenie niedogotowanej lub niedosmażonej ryby może spowodować zatrucie pasożytami.

     

  • Niektórzy uważają, że zbyt częste spożywanie ryb może być przyczyną migotania przedsionków u mężczyzn. Wierzyć – nie wierzyć? Może lepiej nie ryzykować…

     

  • Najzdrowsze są ryby o małych rozmiarach lub chude ryby morskie. Szczupak, łosoś, pstrąg słodkowodny, dorsz, a także krewetki i ostrygi – są bezpieczne. Makrela, tuńczyk, miecznik, a także krab – te ryby i owoce morza mogą być skażone dioksynami.

     

  • Ryby wędzone zawierają duże ilości soli, a ta jak wiadomo nie służy zdrowiu. Sól powoduje nadciśnienie, miażdżycę, zwiększa ryzyko zachorowania na choroby serca.

     

  • Ryby mrożone – tak, ale nie jeśli nie masz pewności, czy nie były wielokrotnie zamrażane i rozmrażane, np. podczas transportu, lepiej nie ryzykuj. Na pewno nie kupuj mrożonych w zwykłych woreczkach foliowych bez etykiet, bo nie wiadomo ile czasu taka ryba leży w chłodziarce.

     

  • Konserwy rybne – tak, ale uważaj na tuńczyka, bo ten z puszki może być wiekowy. Tuńczyki żyją 40 lat, więc jeśli na takiego trafisz, to będzie on źródłem metali ciężkich.

    Ryby jeść warto, ale jak ze wszystkim, nie należy przesadzać. Kupujmy z głową, jedzmy zdrowo – ryby pieczone, a nie smażone, bo tylko wtedy możemy mieć pewność, że dostarczamy organizmowi wszystkich najlepszych składników, które w sobie mają.

Prześlij do znajomego Wersja do druku

Komentarze

Zgłoś 25.03.2013 gość

Mówią że wyglądam młodziej, lepiej. I świetnie się czuję.Odżywiam się zdrowo , jem owoce i warzywa, jem regularnie, zaczynam też od zdrowego śniadania co jest najważniejsze w tym wszystkim(zdrow... Pokaż więcej

Mówią że wyglądam młodziej, lepiej. I świetnie się czuję.Odżywiam się zdrowo , jem owoce i warzywa, jem regularnie, zaczynam też od zdrowego śniadania co jest najważniejsze w tym wszystkim(zdrowesniadanie.info/gberes ; idealnafigura.com/gberes)