Przepisy kulinarne Gotujemy z o2.pl

Zdrowa kuchnia z ziarnami

17.04.2009

Zdrowa kuchnia z ziarnami Za chwilę lato, poprzedzone jeszcze majówką, która jest jak trening przed konkursem piękności. Jak co roku trzeba będzie wystawić ciało na widok publiczny. I niezależnie od tego, czy będzie to plaża na Majorce czy też dzikie kąpielisko nad jeziorem Czos, każda z nas chce wyglądać atrakcyjnie. Zaczyna się sezon diet odchudzających i oczyszczających. W siłowniach powoli brak miejsc, a na basenie tłumy, które mnie skutecznie zniechęcają do porannego pływania. Przytopiona kilka razy przez właściciela solidnego brzucha, niezważającego na obecność innych osób, oddaję teraz moje ciało przejażdżkom rowerowym i rolkom. Umysł też na tym zyskuje. Wracając jednak do diet, których nie znoszę, przyznam się jednak, że bardzo chętnie straciłabym kilka centymetrów w biodrach. Wysiłek fizyczny często pociąga za sobą zmianę jadłospisu. Mnie to również dopadło, więc wybrałam się na większe zakupy, celem nabycia zdrowych produktów. Niskokalorycznych oczywiście. Po półgodzinnym krążeniu miedzy półkami wróciłam do domu z paczką pestek słonecznika i paczką z pestkami dyni. Marne to zakupy, ale uznałam, że przydadzą się zamiast innych przegryzaczy. To takie przyjemne sięgać do paczki leżącej koło komputera. I lepiej, żeby to były pestki niż landrynki.

I wszystko zaczęło się od posypania sałaty słonecznikiem. Zwyczajna zielona sałata z pomidorem i ogórkiem, polana prostym sosem na bazie oliwy i octu, z odrobiną miodu, zmieniła się w całkiem ciekawe danie. Pomysł nie jest oczywiście mój, to dość popularne połączenie, o którym zapomniałam. Do następnej sałaty dodałam prażone na maśle pestki dyni i to było właśnie TO. Temat diety zostawmy, diety są nudne i lepiej wybrać się na jedną więcej przejażdżkę rowerową, niż jadać zgodnie z rozpisanym jadłospisem, licząc kalorie. Kanapka z masłem, świeżym ogórkiem i prażonym słonecznikiem, lekko posolonym. O poezjo smaku!!! Potem sałatka z ogórków, z oliwą i cytryną, i pestki dyni prażone z przyprawami. Ambrozja. Pasztet domowej roboty, w moim przypadku z cieciorki, posypany przed pieczeniem pestkami, doprawdy królewski. Idźmy dalej. Jadłam kiedyś u przyjaciółki chleb maczany w oliwie i posypywany prażonymi ziarnami. Nie znam dokładnie składu, ale na pewno znalazł się tam sezam i siemię lniane. Kolejne proste jedzenie i może pomysł na poczęstunek dla znajomych. Co prawda jest spora szansa na rozsypanie ziaren po całym mieszkaniu, ale od czego mamy odkurzacz?

Polecam pomidorki koktajlowe podsmażone w całości z tymiankiem, na dobrej oliwie lub maśle i wzbogacone ziarnami. Najbardziej mi pasowała dynia do tego, ale to kwestia gustu oczywiście. Biorąc pod uwagę ceny warzyw na rynku, przecież jeszcze daleko do sezonu pomidorowego, możemy się poratować mrożonką. Wrzucamy taki bukiet jarzyn na patelnię, dodajemy trochę soku pomidorowego i przypraw a na koniec słonecznik. Ja dorzucam jeszcze rodzynki. To bardzo smaczny dodatek do kasz i ryżu, czy też do kotleta. A jak już jesteśmy przy kotletach, to spróbujcie zamiast tradycyjnej panierki użyć sezamu, albo utłuczonych orzechów. Ziarna nadają daniom wyrafinowany charakter. Nawet przy ubogo zaopatrzonej lodówce, gdy czegoś nam brakuje i nie mamy pomysłu na przyprawienie, warto spróbować z ziarnami. Uprażenie ich na maśle bardzo wzbogaca smak, a poza tym można je dowolnie przyprawiać. Jak dodamy miodu lub cukru otwierają się nowe możliwości smakowe, bo takie słodkości będą też pasowały do mięsa i sałatek. Sałata lodowa z oliwą i słodkimi ziarnami nie potrzebuje już innych dodatków, ewentualnie można dodać odrobinę soku z cytryny lub dobrego octu.

Co jeszcze przemawia za tym, żeby wprowadzić ziarna na stałe do menu? Otóż pestki dyni regulują przemianę materii, więc wspomagają odchudzanie, czy nie od tego zaczęłam właśnie? Poza tym wpływają na czynności mózgu i układu nerwowego, zawierają dużo witamin i błonnik. Można je stosować w profilaktyce schorzeń skóry i dokuczliwego trądziku, bo mają sporo cynku. Same pozytywne rzeczy. Większość ziaren zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe i więcej białka niż mięso. Jest to też jedno z najbogatszych źródeł witaminy B6. Odchudzajmy się zatem z pomocą ziaren.
Prześlij do znajomego Wersja do druku

Komentarze

Brak komentarzy. Czekamy na Wasze opinie.