Przepisy kulinarne Gotujemy z o2.pl

Dodaj swój przepis Znasz ciekawy przepis? Podziel się z nami!

Gzik

Tekst i foto poznanianka 15-07-2005

Porcje:Koszt:Trudność:Czas:Kaloryczność:
?? zł-5 min.srednia

Składniki:

twarog,
gesta smietana,
sol,
pieprz,
cebulka

Jak przyrządzić:

Twarog i smietane wymieszac (zeby mialo konsystencje bardzo gestej smietany), dodac posiekana cebulke, sol i pieprz do smaku.

Potrzebne przybory:

miska, noz, deska do krojenia

Jak podawać?

obowiazkowo z ziemniakami w mundurkach!

Uwagi:

Jest to nasza regionalna potrawa. Poznanska, dlatego tez... tania:) Tak przygotowuja gzik moja mama i babcia. Mozna jeszcze do niego wkroic cos zielonego np. szczypiorek, koperek, lub co kto woli. Smacznego!
PS. Nie podalam ilosci skladnikow, bo wszystko zalezy od gustu i ilosci biesiadnikow :)
Prześlij do znajomego Wersja do druku

Komentarze

Zgłoś 15.07.2005 polaa

a czy to jest jakieś regionalne (poznańskie) danie?

Zgłoś 16.07.2005 koala

"Uwagi:

Jest to nasza regionalna potrawa. Poznanska"

Zgłoś 16.07.2005 polaa

dzięki za odpowiedź i przepraszam że nie dokładnie przeczytałam uwagi. Jak tylko szrobię i spróbuję to się wypowiem jak mi smakowało.

Zgłoś 27.08.2005 vip

GZIK TO NIE JEST SOS PRZECIEZ :|

Zgłoś 28.08.2005 yamada

znam gzik, jest to wspaniala potrawa, polecam

Zgłoś 02.09.2005 Sandra

To jest naparwde pycha moj tato to rabi super poznańska potrawa polecam

Zgłoś 09.10.2005 Patrycja

Gzik jest super, ponieważ lubi go mój Kaczorek, który pochodzi z Poznania.

Zgłoś 10.10.2005 ekosia

Moja tesciowa jest z poznanskiego ,nauczyla mnie robic gzik.Ja wprowadzilam innowacje,troche trudniejsza ,ale smaczniejsza.Gotuje ziemniaki,ubijam(mozna zmielic,ale po co?)dodaje jajko,make ziem... Pokaż więcej

Moja tesciowa jest z poznanskiego ,nauczyla mnie robic gzik.Ja wprowadzilam innowacje,troche trudniejsza ,ale smaczniejsza.Gotuje ziemniaki,ubijam(mozna zmielic,ale po co?)dodaje jajko,make ziemniaczana,sol,mieszam ,formuje placki wielkosci dloni i smaze na oleju.Dopiero na te placki klade gzik ,posypuje koperkiem i natka.Sprobujcie,smacznego!

Zgłoś 17.10.2005 Mania P-ń

Uwielbiam pyrę z gzikiem. Można dodać także rzodkiewki pokrojonej w drobną kostkę. Pyry naturalnie tylko w mundurkach, pokrojone na "czworo", z odrobiną masła i soli. U mnie w domu czę... Pokaż więcej

Uwielbiam pyrę z gzikiem. Można dodać także rzodkiewki pokrojonej w drobną kostkę. Pyry naturalnie tylko w mundurkach, pokrojone na "czworo", z odrobiną masła i soli. U mnie w domu często jada się też pyry ze śledziem w śmietanie, ale to już inna bajka...

Zgłoś 19.10.2005 Dorocina

Przede wszystkim ta potrawa nazywa się po "naszymu" :

PYRY Z GZIKĄ,

bo to nie gzik tylka GZIKA

dodaje się też do tego czosnek, rzodkiewkę, szczypiorek, koperek, mo... Pokaż więcej

Przede wszystkim ta potrawa nazywa się po "naszymu" :

PYRY Z GZIKĄ,

bo to nie gzik tylka GZIKA

dodaje się też do tego czosnek, rzodkiewkę, szczypiorek, koperek, można też paprykę drobno czerwoną wkroić.

To typowe wiejskie poznańskie danie - raczej nie oszczędne tylko BIEDNE i najczęściej robione w piątek - dzień postny.

Zgłoś 27.10.2005 poznanianka

z gzikĄ czu z gzikiEM... kto to może tak naprawdę wiedzieć??... Chyba tylko Stary Marych. albo Scully i Mulder...

Zgłoś 12.02.2006 Martana

Poznanianko, moja babcia jest z Nakla nad Notecia, czyli te same rejony - dzieki za przypomnienie przepisu, to jest tak proste ze az pyszne, jadalam to jako dziecko. Jednak czlowiek zapomina co ... Pokaż więcej

Poznanianko, moja babcia jest z Nakla nad Notecia, czyli te same rejony - dzieki za przypomnienie przepisu, to jest tak proste ze az pyszne, jadalam to jako dziecko. Jednak czlowiek zapomina co dobre. Pozdrawiam serdecznie.

Zgłoś 09.03.2006 smakosz

pycha.

Zgłoś 24.04.2006 m

Moja mamusia też mnie karmiła takim daniem, a ona z Kieleckiego jest(tam też bida byla).

A czy to prawda, że poznaniacy piją zawsze niedobrą herbatę?

Zgłoś 24.06.2006 Gorzymot

Gzik lub gzika - według "Kuchni wielkopolskiej" obie nazwy są prawidłowe.

Istnieje wiele wariantów, co by tu wrzucić do twarogu - rzodkiewkę, cebulkę, czosnek, ogórki kiszone, o... Pokaż więcej

Gzik lub gzika - według "Kuchni wielkopolskiej" obie nazwy są prawidłowe.

Istnieje wiele wariantów, co by tu wrzucić do twarogu - rzodkiewkę, cebulkę, czosnek, ogórki kiszone, oraz mnóstwo innych rzeczy. Ziemniaki koniecznie w mundurkach :)

Spotkałem kiedyś Niemca z okolic Lipska, który przedstawił swoją regionalną potrawę - byłu to kartofle z gziką, ale on dodawał do twarogu jakiś szczególny gatunek oleju - tłoczony podobno tylko w tamytch stronach, o ostrawym posmaku (nazwy nie zapamiętałem bo to po niemiecku było ;-)

Zgłoś 26.06.2006 poznanianka

może to był olej lniany? ma dość charakterystyczny smak. Mój tata zajada się ziemniakami gotowanymi w mundurkach, polanymi tym olejem z solą i cebulą. Ja nie przełknę tego w życiu ale on mówi, ż... Pokaż więcej

może to był olej lniany? ma dość charakterystyczny smak. Mój tata zajada się ziemniakami gotowanymi w mundurkach, polanymi tym olejem z solą i cebulą. Ja nie przełknę tego w życiu ale on mówi, że nie wiem, co dobre. Hm:)

Zgłoś 15.07.2006 misza

siemanko ja jestem z kuj pomorsk i znam ta potrawe i tesknie za nia bo jestem w angli a tu nie ma twarogu do tego mozesz jeszcze dodac rzodkiewke smacznegooo

Zgłoś 29.07.2006 BASIA

Gzik jest pyszny,można zamiast cebuli dać szczypiorek.Posmarować świeże pieczywo--i miód w gębie.

Pozdrawiam!

Zgłoś 06.08.2006 igo

Moja mama poznanianka zawsze do gziku robi tzw. "polewkę" z zsiadłego mleka lanego na osoloną gotującą się wodę. Pycha, a jak to się ma do waszych poznańskich doświadczeń, drodzy pozna... Pokaż więcej

Moja mama poznanianka zawsze do gziku robi tzw. "polewkę" z zsiadłego mleka lanego na osoloną gotującą się wodę. Pycha, a jak to się ma do waszych poznańskich doświadczeń, drodzy poznaniacy? (poznanianka w drugim pokoleniu)

Zgłoś 18.02.2007 xy

mniam,mniam

Zgłoś 05.11.2006 lalala

gzik? co to za nazwa?? hahahahaha hahaha hehehehe haha

Zgłoś 06.12.2006 takatam

ja nie jestem z wielkopolski, u mnie w domu na tą potrawę mowi sie twaróg ze śmietaną.jest pyszny!!!! a ja do niego dodaje pomidory, niebo w gębie!

Zgłoś 01.04.2007 Ewa

tez uwielbiam gzik z ziemniakami ale ja gotuje juz obrane :D:D a polewka pikna sprawa ale tylko w babci wykonaniu

Zgłoś 17.12.2007 Sylwia

Zajebiście mieć potrawe z własnym nazwiskiem jako nazwa .... =P

Zgłoś 30.03.2008 Małgosia

u mnie to sie nazywa ser ze smietana i szczypiorkiem :)ale bede od dzis nazywac gzik bo to szybciej . A zajadamy gzik jak tylko sie pokarze świeża zielenina:):) na sniadanko ze świeżymi bułec... Pokaż więcej

u mnie to sie nazywa ser ze smietana i szczypiorkiem :)ale bede od dzis nazywac gzik bo to szybciej . A zajadamy gzik jak tylko sie pokarze świeża zielenina:):) na sniadanko ze świeżymi bułeczkami

Zgłoś 30.03.2008 Marcin

nie ma nic leprzego jak gzik plus ziemniaki w mundurkach....muszą być ciepłe[nawet gorące]

Zgłoś 20.08.2008 nitro

Tak koniecznie do gziki, pyry w mundurkach, olej lniany lub rzepakowy ( można kupić na targu, od wiejskich gospodarzy bądź w miejscowych małych delikatesach ).To ulubione danie prawdziwych Wiel... Pokaż więcej

Tak koniecznie do gziki, pyry w mundurkach, olej lniany lub rzepakowy ( można kupić na targu, od wiejskich gospodarzy bądź w miejscowych małych delikatesach ).To ulubione danie prawdziwych Wielkopolan. Gzika często zastępowana jest serkiem wiejskim bądź jogurtem greckim. Polecam!

Zgłoś 16.09.2008 paula22

Ludzie zachwycacie sie tak nie wiadomo czym..dla kazdego cos dobrego. ja jestem z podkarpacia i dla nas tutaj gzika oznacza nic innego jak zwykly twarożek z cebulką śmietanką, czosnkiem...Dlateg... Pokaż więcej

Ludzie zachwycacie sie tak nie wiadomo czym..dla kazdego cos dobrego. ja jestem z podkarpacia i dla nas tutaj gzika oznacza nic innego jak zwykly twarożek z cebulką śmietanką, czosnkiem...Dlatego jak ktos pisze ze nie pamieta jak to sie robilo albo ze jadlam jako dziecko i teraz nie wiem jak sobie to przyrządzić to jest to nadzwyczaj dziwne dla mnie..zwykle ziemniaki + kostka sera i tyle halasu o to...=] chyba że niektórzy nie wiedzą co to twaróg.... pozdrawiam poznaniaków=)

Zgłoś 05.08.2009 daga

Gzik i Gzika sa poprawna nazwa, czesto zalezy to od rejonu wielkopolski, ktorej odmiany sie uzywa. W samej stolicy wielkopolski jednak czesciej spotyka sie 'gzik'. Trudno podzielic wys... Pokaż więcej

Gzik i Gzika sa poprawna nazwa, czesto zalezy to od rejonu wielkopolski, ktorej odmiany sie uzywa. W samej stolicy wielkopolski jednak czesciej spotyka sie 'gzik'. Trudno podzielic wystepowanie tej nazwy na pn czy pol lub wsch i zach wielkopolski. Moi rodzice sa z wielkopolski, u mamy mowi sie gzika u taty gzik. A ja sama robilam prezentacje maturalna na temat blubrow starego marycha (czyli gwary poznanskiej;)) i stad ta wiedza;)

pozdrawiam wszystkich kochajacych nasze regionalne potrawy!

Zgłoś 15.01.2010 szuszu

Dorocina!!!Jaką GZIKĄ??? GZIK TO SIE NAZYWA W POZNANIU!!!c ZYLI RODZAJ MĘSKI(SER)!!!

Zgłoś 30.09.2011 Gzik

teraz wiem przynajmniej z czym się je... LUDOŻERCY :P

Zgłoś 30.09.2011 Gzik

teraz wiem przynajmniej z czym się je... LUDOŻERCY :P

Zgłoś 02.12.2011 danka poznanianka :)

Dziś robię gzik bo bardzo go lubimy :) Jednak kiedy słyszę opinię o poznaniakach,że jesteśmy oszczędni, to zawsze się denerwuję, ponieważ cała moja od zawsze siadała przy suto zastawionych stoła... Pokaż więcej

Dziś robię gzik bo bardzo go lubimy :) Jednak kiedy słyszę opinię o poznaniakach,że jesteśmy oszczędni, to zawsze się denerwuję, ponieważ cała moja od zawsze siadała przy suto zastawionych stołach (co nie znaczy,że byliśmy bogaci:) i zawsze podejmowała gości w ten sposób,że było dużo różnych potraw. Mój wujek z Krakowa do dziś się nie może nadziwić ile u nas podajemy jedzenia,kiedy przyjadą. To tak trochę nie na temat ale bardzo mnie wkurza,kiedy mówią ,że poznaniacy są oszczędni, ja takich nie znam, zarówno wśród rodziny jak i znajomych nie mam takich osób :) Pozdrawiam gościnnych poznaniaków:)))))